Zapraszamy na wydarzenie towarzyszące wystawie Muzeum Książąt Lubomirskich #widzimysię z PIERWSZYMI KRÓLAMI POLSKI.
Czas
26 czerwca 2025 roku
godzina 13.00
udział bezpłatny
liczba miejsc ograniczona
obowiązują zapisy:
dzialprogramowy@ossolineum.pl lub tel. 71 371 95 72
Miejsce zbiórki
I Sala pod Kopułą
Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
Prowadzący
Hanna Kuś-Joachimiak
Dział Sztuki
Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie po wystawie #widzimysię z PIOTREM MICHAŁOWSKIM.
Kameralny pokaz prezentuje wybrane prace tego doskonałego malarza koni, scen militarnych i portrecisty.
Piotr Michałowski urodził się w 1800 roku w Krakowie. Zmarł 170 lat temu w swoim majątku w Krzyżtoporzycach (obecnie Krzysztoforzyce).
Wszechstronnie uzdolniony i wykształcony. Studiował nauki humanistyczne, matematyczno-przyrodnicze i ekonomiczne na uniwersytetach w Krakowie i Getyndze. Przez rodzinę został przeznaczony do służby publicznej. W latach 1823-1830 pracował w Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu. Po wybuchu Powstania Listopadowego, jako członek Rządowej Komisji Wojny, kierował produkcją broni. Po upadku Powstania udał się na emigrację i osiadł we Francji. W 1835 roku wrócił do kraju, a dwa lata później osiadł w rodzinnym majątku Krzyżtoporzyce pod Krakowem.
Pochodził z rodziny szlacheckiej, gdzie szczególnym kultem otaczano Napoleona i pielęgnowano pamięć o bohaterskiej szarży polskich szwoleżerów w wąwozie Samosierry. Tematyka ta pojawiała się często w jego pracach. Malował dynamiczne kompozycje z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów. W czasie paroletniego pobytu w Paryżu zyskał popularność jako autor cieszących się powodzeniem akwareli przedstawiających zaprzęgi, konie bitewne, konie zaprzęgowe, konie pocztowe. Znane i cenione są także malowane przez niego portrety osób z jego bezpośredniego otoczenia: rodziny i przyjaciół. Jako pierwszy z polskich artystów tworzył portrety chłopów.
Michałowski zaangażowany w działalność społeczną i służbę publiczną nie uczestniczył w życiu artystycznym. Jego obrazy nie były wystawiane i sprzedawane, przez co jego twórczość pozostała prawie całkowicie poza publicznym obiegiem sztuki aż do końca XIX wieku.
Po jego śmierci w 1855 roku prace artysty pozostały w posiadaniu rodziny. Pierwsza wystawa, która objawiła malarstwo Michałowskiego, odbyła się w 1894 roku.
Dominantą pokazu jest akwarela Dyliżans francuski. Praca powstała podczas pierwszego pobytu artysty w Paryżu. Pokaz został uzupełniony o inne rysunki Michałowskiego.